info
پربازدیدترین اخبار

خنک کردن ساختمان با استفاده ار نانوتکنولوژی

گروهی از محققان دانشکده تکنولوژی دانشگاه مالزی، با استفاده از تکنولوژی به نام نانو تکنولوژی کپسوله سازی برای مواد تغییر دهنده فاز (NPCM) توانستند دمای اتاق را کاهش داده و به این ترتیب از میزان کارکرد سیستم های خنک کننده هوا کاسته و در نتیجه میزان مصرف انرژی را کم کنند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی پروفسور زبیر حسین می گوید:" روش NPCM، برای اولین بار در مالزی به کار گرفته شده است و می تواند حرارت مواد اطراف خود را در زمانیکه بالا یا پایین تر از دمای ذوب هستند، جذب کرده، نگه دارد و در زمان لازم آزاد نماید. می توان از این روش در سیمان و رنگ استفاده نمود تا مانند عایق عمل نماید."

وی همچنین اظهار دارد که اگر از این تکنولوژی در مصالح ساختمانی استفاده گردد، هیچ اثر سویی در کیفیت این مصالح نخواهد داشت. کشور مالزی جز مناطقی است که طی سالهای اخیر با افزایش دمای هوا مواجه بوده است و با وجود رطوبت این کشور، مردم بیش از پیش از وسایل خنک کننده استفاده می نمایند. بنابراین، این تکنولوژی می تواند نقش به سزایی در مناطقی مانند این کشور ایفا نماید.

این تحقیقات طی دو سال صورت گرفته است و نتایج آن به تازگی منتشر شده است و قرار است تا بررسی های لازم جهت تجاری سازی آن صورت بگیرد و وارد بازارهای جهانی شود.

منبع: Universiti Putra Malaysia (UPM)

نظرات کاربران

درج نظر

comment