info
پربازدیدترین اخبار

پلهایی که در دو هفته ساخته می شوند

پلهایی که در دو هفته ساخته می شوند

با وجود مواد جدید جهت ساخت پلها، روشهای تولید نوین در صنایع و راههای کارآمد روند ساخت و ساز، استفاده از پلها تنها دو هفته پس از شروع احداث آنها امکان پذیر خواهد بود.

طی تحقیقاتی که پیترهریسون در پایان نامه دکترای خود در دانشگاه کالمرز به چاپ رسانده است، پلهای پیشنهادی وی از بخشهایی بسیار سبک تشکیل می شوند که در محل احداث پل مونتاژ خواهند شد.

بخش های حامل پل که میله های V شکل از جنس فایبرگلاس هستند، با استفاده از فیبرهای کربنی در بخش های زیرین تقویت شده اند. میله های در تعامل با بخش کوچکی از کف پل با استفاده از سیمانهایی که توسط الیاف فولاد بسیار تقویت شده اند، از پیش ساخته می شوند. اگرچه از این مواد و مصالح در ساخت پلهای امروزی استفاده نمی شود اما از آنجاییکه این مواد بسیار با دوام هستند، از مزایای استفاده از آنها افزایش طول عمر پل خواهد بود.

این تحقیقات بخشی از تحقیات علمی دولت سوییس در زمینه نوآوری سیستم ها بوده است که طی آن تخمین زده شده که هزینه ساخت چنین پل هایی دو برابر هزینه ساخت پل های معمول خواهد بود اما از آنجا که مدت زمان ساخت پل بسیار کوتاه تر و شروع بهره برداری از آن نیز سریع تر است و با توجه به دوام آن طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت، ساخت چنین پلهایی در برخی شرایط توجیه اقتصادی خواهند داشت.

منبع: دانشگاه کالمرز

نظرات کاربران

درج نظر

comment